Tuesday, 26 November 2013

TUGASAN MS.ACCESS





                                                          DEFINISI MICROSOFT ACCESS
1.Difinisi


                     Microsoft Office Access, dahulunya dikenali sebagai Microsoft Access, ialah sebuah sistem pengurusan pangkalan data hubungan daripada Microsoft yang menggabungkan Microsoft dengan grafik pengguna dan perkakas pembangunan perisian. Ia merupakan anggota suit aplikasi Microsoft Office, disertakan dalam edisi Professional dan keatas atau djual berasingan. Pada tanggal 12 Mei 2010, versi terkininya, Microsoft Access 2010 telah dikeluarkan oleh Microsoft dalam Office 2010; Microsoft Office Access 2007 adalah versi sebelumnya.



Rujukan :  id.wikipedia.org/wiki/Microsoft-Access.
2.Fungsi Pangkalan Data

       Pangkalan data merupakan himpunan data-data berkaitan yang  dikongsi bersama oleh pelbagai kategori pengguna bagi memenuhi    kehendak dan keperluan maklumat sesebuah organisasi.   “A  database is a self-describing collection of integrated records”                                                                                 David M. Kroenke

                                                                                    
 2.1 Kebaikan Dan Kelemahan Pangkalan Data

2.1.1 Kebaikan Pangkalan Data                                                                        a)  Kawalan terhadap data lewah kerana kebanyakan data disimpan di                 satu lokasi
           b)  Keselarasan data yang lebih tinggi apabila kawalan terhadap data                lewah dilaksanakan
           c)   Lebih maklumat dapat dijana daripada jumlah data yang sama
           d)  Perkongsian data di antara individu atau jabatan tinggi kerana data               yang dipunyai oleh organisasi bukan individu atau jabatan tertentu
          e) Keselamatan yang lebih baik seperti penggunaan kata laluan atau                 penyulitan
          f) Penambahan kawalan serempak
          g) Khidmat baikpulih dan sokongan yang lebih baik

2.2.2  Kelemahan

      a)  Kekompleksan proses pembangunan akan memberi kesan                kepada prestasi sistem
      b)  Saiz DBMS agak besar dan melibatkan storan yang banyak
      c)  Kos peralihan dan lariansama ada dari sistem manual atau                sistem fail biasa kepada sistem pangkalan data yang tinggi
      d)  Kesan kegagalan lebih tinggi kerana pengguna dan                           aplikasi amat bergantung kepada DBMS



2.2 Kegunaan Pangkalan Data  

  Sistem Pengurusan Pangkalan Data (SPPD) adalah  satu sistem perisian yang  membolehkan pengguna  mentakrif, mencipta, menyusun, mengemas kini,mengurus dan menyelenggarakan pangkalan data.SPPD turut mengawal capaian terhadap data dalam pangkalan data.                   

 Contoh :                                                                                                                                                          
   a) Pendaftaran Pelajar Secara Online
     Kegunaannya ialah memudahkan  pengurusan dalam permohonan kemasukan pelajar ke IPT tanpa perlu mengambil borang di kaunter pendaftaran.

                                                                      
                                                
                                                                                                                                                                                                                                                                                                        b)Pembayaran Bil Secara Online..


     Memudahkan pengurusan pembayaran bil tanpa hadir ke kaunter pembayaran.   



                          c) Pengaktifan Akaun Melalui Online

      Memudahkan urusan pengaktifan semula akaun tanpa                             hadir ke kaunter.   


            


d)  Pelancongan Menerusi Online

 Memudahkan pencarian maklumat tentang lokasi pelancongan yang menarik dan tawaran harga yang minimum.
             

             
                     

        http://www.slideshare.net/shakinahumar91/pengenalan-kepada-pangkalan-data-bab1

 3.  Fungsi microsoft Access.

      Microsoft Access adalah suatu aplikasi yang dapat membantu kita membuat sebuah aplikasi database dalam waktu  yang singkat. Biasanya digunakan untuk pembuatan aplikasi-aplikasi yang kecil.

     3.1 Bahagian-bahagian Di Microsoft Access

            a. Table digunakan untuk menyimpan data
            b. Query digunakan untuk memanipulasi data
            c. Form digunakan aplikasi dan untuk menampilkan data,                   menambah data dll.
            d. Report digunakan untuk membuat laporan


     3.1.1 Fungsi Table
     
      Table adalah tempat untuk menyimpan data. Contohnya data         barang disimpan di table barang.Kalau kita tidak buat table             kita tidak dapat menyimpan data,Jika tidak ada data yang               disimpan data tidak dapat diproses.

     3.1.2 Query 
 
      Query adalah 'permintaan data' kita berupa bahasa peniagaan,       untuk mengolah data dalam tabel-tabel menjadi satu maklumat      yang boleh difahami.. Boleh dikumpul berdasarkan pada satu        tabel saja, atau pada dua/lebih tabel, ataupun berdasarkan pada      query yang telah ada.

     3.1.3  Form

   Form digunakan untuk menambah ke user menerima          input dari user data-data dalam tabel/query dalam              bentukinterface grid, tombol,dan lain-lakontrolwindows.      Form dalam access boleh dimasukkan ke dalam form          lain sebagai control sub form biasanya jika bekerja dalam    transaksi master-detail.

    3.1.4 Report
     
 Report, seperti halnya form, digunakan mempamerkan hasil olahan data menjadi maklumat yang siap di cetak di lembaran kertas Jika atasan anda meminta laporan penjualan kepada anda, tentunya anda akan segera menyiapkannya anda boleh mencetak table penjualan sebagai laporan tetapi hasil cetakannya tidak seperti laporan yang diinginkan.Cara yang terbaik adalah dengan membuat laporan penjualan tersebut dengan menggunakan Report.Dengan Report bila-bila masa lapuran diperlukan maka dengan cepat kita dapat menyediakannya.


     4.Toturial

   4.1 Table
                 

 Table di dalam Access merupakan satu kawasan untuk menyimpan maklumat di dalam pangkalan data yang berfungsi hampir sama seperti lembaran kerja Excel. Access menyediakan tiga cara untuk mencipta Table baru sekiranya menggunakan ikon yang telah tersedia di Database Window dengan cara double-click.
    
 4.2 Form

   cara membuat form beserta fungsi tombol-tombol standart yang biasanya di temui dalam form aplikasi access,seperti misalnya fungsi dari tombol tambah field,tombol save field,tombol edit field,tombol delete field, tombol print data dan tombol close.  





Artikel: http://dasar-office.blogspot.com/2013/07/tutorial-microsoft-access-cara-membuat.html#ixzz2mtQZG2Ij

4.3  Querry
                                                                                                        Microsoft Office Access merupakan software yang berfungsi untuk menyimpan sebuah database.atau proses query. Query adalah proses pencarian data berdasarkan suatu hal di dalam satu  atau lebih tabe dalam database. Untuk melakukan query di Microsoft Office Access ini boleh dicari  cukup mudah. Di sini kita diberikan interface yang berisi pilihan untuk  melakukan query.Jadi,kita tidak perlu lagi menulis ataupun menghafal kod untuk membuat query.




 http://www.jagatreview.com/2011/05/tutorial-membuat-query-dengan-microsoft-access-2007/  


4.4 Report  
                                                    Report atau laporan merupakan bentuk tampilan data yang direka untuk dicetak ke dalam sebuah mesin pencetak . Oleh  itu Microsoft Access menampilkan report dalam bentuk Print Preview. Microsoft Access memudahkan pekerjaan    pembuatan laporan (Report) yang menyediakan  Report Wizard yang mampu digunakan untuk merancang berbagai bentuk   Report yang umum digunakan dengan mudah dan  memodifikaskani hasil report yang telah dibuat.                        
                                                                     


http://deni.ibs.ac.id/~deni/aplikom/HandOut12-Access


5. Kesimpulan

Pangkalan data microsoft access banyak memberi mamfaat kepada para pengguna .Ia memudahkan pencarian data serta pelbagai kegunaan seperti pengiklanan, membina jadual,urusniaga, pengeluaran dan meyimpan wang,membayar bil-bil dan lain-lain .Semua ini akan menjimatkan masa tanpa perlu pergi ke tempat berkenaan.



No comments:

Post a Comment